Välja rätt höjd på tävling

Välja rätt höjd och rätt klass på tävling är inte alltid så lätt som man kan tro…🙂 Jag lägger ganska mycket energi på att välja rätt klass, rådfrågar ofta mina tränare och försöker lägga upp en bra och långsiktig plan. Ibland kan det hända grejer som gör att man måste ändra sina planer, antingen kanske det går över förväntan bra eller så kanske man får en dip och får backa tillbaka lite, det finns mycket att tänka på. Jag tycker det är oerhört viktigt att hästarna ska tycka det är kul och har ett bra självförtroende och att de ska tycka att det inte blir för svårt. Om jag tar mina hästar som exempel… Förra tävlingen gick Uno nationell 120, 125, 125, vi debuterade alltså både nationellt och i 125, han gjorde det strålande, vi var felfria i 120 och var till och med placerade i söndagens 125, fina rundor! Nu till helgen kommer jag gå ner med honom till en mindre regional tävling och hoppa 110 och 120, för att han förhoppningsvis ska tycka det är lite lättare och inte pressa vidare i de högre klasserna, då är det lätt med bakslag. Zinta var anmäld till 120, 130, 135 förra tävlingen, vi hade en ganska fin runda i 120, lite spänd, i 130 var det en jättespänd Zinta jag red och som ni redan vet ramlade jag av. Jag bytte då klass till 125 och gick bara in och hoppade några språng, för både min och Zintas skull, vilket gick bra. Nu till helgen kommer även hon att få gå ner och hoppa lägre klasser för att förhoppningsvis våga hoppa mer avspänt och få tillbaka självförtroendet, extra viktigt på en så känslig häst! Så det finns mycket att tänka på, jag väljer främst att gå ner någon klass när jag debuterat en häst på en ny höjd, eller kanske hoppat en höjd hästen inte hoppat så många gånger, speciellt om vi dragit på oss flera nedslag, hästen stannat eller känns spänd. Ännu viktigare om även jag är ganska ny på höjden! Tycker det är många som är ganska höjdfixerade och vill upp i klasserna snabbt, eller hoppa på sin högsta nivå tävling efter tävling, även jag får hålla i mej själv för att inte falla för frestelsen att starta en högre klass när man kvalat! Det är väl så man är som tävlingsmänniska? Zinta är för längesedan kvalad till 140 och Uno är kvalad till 130. Men 140 är en ny höjd även för mej så jag har inte velat stressa även fast varenda runda i 130 (förutom när jag flög av) har varit riktigt fina, tror vi är upp i tio starter! Uno är som sagt också kvalad till ny höjd, men först ska vi gå ner ett steg innan vi fortsätter uppåt. Det viktigaste av allt tycker jag ändå är att vara ödmjuk, ta hjälp av mer erfarna vänner och av sina tränare🙂

Tycker det här är riktigt intressant, hur tänker ni kring detta ämne!?🙂

3-79791081315

6-80781058737

3 thoughts on “Välja rätt höjd på tävling

  1. Bra och tänkvärt!
    Jag tycker att det är viktigt med en grundplan för varje häst, som beroende på hur det går kan ändras efter vägen. Håller med om att det är klurigt och att man får hålla i sig själv för att inte rusa iväg upp i klasserna och bara köra på när det går bra. Att gå ner i klasserna ska man inte alls se som att utvecklingen går bakåt utan tvärtom, en språngbräda mot att fortsätta utvecklingen positivt!!
    Roligt att läsa om hur du jobbar med hästarna och din sunda inställning🙂

Kommentera

