Kurs hos Louise Haaga

Dåså, lastbilen packad för en helg hos Louise Haaga 😃
Har med mej mina två bitchbrudar med hopp om att få lite hjälp… 🙏😉 nej men dom e fina åxå, lite då och då 😊 Zinta gjorde tex en riktigt fin helg på Carlstad Horse Show med en fjärde och en femte plats i 120, otroligt fin var hon! Vår sista start, 130 blev mindre bra, hon var alldeles för mycket på tårna redan när vi tog ut henne från lastbilen, gick knappt att få kontakt med henne på framhoppningen, omöjligt att rida rakt mot ett hinder, sladd emot och svårt att få stöd på bettet, inte alls sur lr bitchig utan bara lite väl laddad. I sådana situationer krävs det att jag som ryttare är väldigt tydlig och får faktiskt rida med ännu mer ben och typ ingen hand alls, vilket jag tycker är assvårt på en så het häst! Så de blev en flopp inne på banan då Zinta sprang runt som en yr höna och jag inte hjälpte henne nog🙂 men som sagt, jag är nöjd ändå! Lever på de två andra rundorna som vi gjorde plättlätt ☺️
Zorina var hetare än solen första dagen, asså… Ja, jag hade fullt upp att pricka hindren!! Hon sprang på med sånt tryck så jag nästan såg bakbenen framför framhovarna inne på banan 😂 hade ett för lite galoppsprång eller halva på linjerna och det gick i sken, nästan studs i kombinationen… Startade 110 med henne. Andra dagen tog vi av en tygel på gagbettet och spände repnosgrimman ett hack till, jättefin på framhoppningen men lite tendens till tom i handen, vi ändrande ändå inte på nått då vi gissade på att hon skulle bli hetare inne på banan med fler hinder i följd. Sista räcket innan vi gick in petade hon, vi låg rätt och hon verkade inte brydd så tog det inte nån mer gång. Väl inne på banan stod hon emot jättemycket! La henne perfekt på ettan men hon kändes seg, hoppade dock högt över. Tvåan ännu segare, jag fann inget framåt läge att rida på så låg kvar i samma galopp vilket var lite väl lam galopp, Zorina sprang bredvid. Bytte spöhand för att underlätta och hon hoppade på nästa försök, fick till några hyfsat fina språng tills nästa stopp som kom längre fram i banan, kändes som att rida i sirap, så seg! Skulle ridit med mycket mer ben men efter rundan dagen innan var jag ju mer beredd på en het häst! Red egentligen inte dåligt utan bara för avvaktande för Zorinas dagsform. Arg som ett bi var jag när vi gick ut från banan och stackars Daniel som kom med morötter till Zorina fick en utskällning. Men morötter efter en sån runda?! Ah, tänk er själva.. 😆 Zorina blev bjuden på julbord och det var ingen vidare bra stämning. Men nu i efterhand så är det skitsamma, det rann över lite för henne tror jag , så hon svarade med att bli seg ist, jag skulle ridit på samma bett som dagen innan plus att vi skulle tagit ett räcke till innan vi gick in eftersom hon rev, hon är ju känslig tjejen. I veckan har vi trimmat på som tusan och nött på små detaljer, för det är just det. Detaljerna. De bli extra viktiga och helt avgörande på sådana hästar som Zi och Zo, det är dom som avgör- flip eller flopp. Hårfin gräns där emellan!

Så mina vänner, det är dessa två huliganer vi äntrar Skästa gård med, wish me luck! 😃😜✌️

IMG_0024.JPG

Kommentera

