Bra start på säsongen!

Hej på er!

I helgen var vi iväg på årets första tävling, i snöstorm! Kändes väldigt bra att vi hade lastbil ist för bil med släp iaf.. Nästa år gör vi nog debuten lite senare…😉

Vi hade med oss Kudden och Zorina, Linda och Trasan åkte med oss också🙂

Planen var att ta tävlingen som en träning, avslutade inte säsongen på topp med Zorina och Kudden har jag aldrig tävlat, knappt hoppat en bana med. Så startade säsongen med låga klasser, 1m och 110. Zorina först ut, kändes fin och lagom pigg på framhoppningen, fast jag var jättenervös! För 1m! haha! Asså, jag har flugit av så många gånger sista året så jag tappat räkningen, flera av gångerna har gjort riktigt ont. På träning har de gått bra men tävling har inte nervositeten släppt än. Väl inne på banan ville jag bara komma över första hindret, känslan att rida mot det fjuttiga hindret var hemsk, i min hjärna var hindret typ 150 och med typ spjut under… istället för att få bra bilder i huvudet så kommer bilder upp att vi typ kraschar i hindret och jag lägger mej på spjuten, fatta känslan!😉 Tror ni jag red bra på ettan?? Inte speciellt, fast jag släppte faktiskt aldrig skänkeln så vi studsade över, lite halvbra nästa två hinder också, Zorina kändes kanon och inte alls osäker vilket smittade av sig på mej och all nervositet släppte! Så otroligt skönt, felfria i grunden, studsar genom omhoppningen också där vi hade jättebra flyt. Var en skön känsla när vi gick ut från banan! All träning under vintern har verkligen gett så otroligt bra resultat! Det kunde vi luta oss tillbaka på när ryttaren va nervös, skönt! Snabbt byte av häst, Kuddens tur att gå avd B. Hörde då i högtalaren att jag och Zorina vunnit klassen, vilken bonus!🙂

Kudden skötte sej strålande på framhoppningen och känns så trygg att hoppa med, inte alls så nervös när jag gick in på banan. Jämn och fin första runda, felfria🙂 Kudden fick även springa ärevarv med Zorinas rosett, jättenöjd var han😉

Efter dessa rundor kände jag mej så nöjd att jag ville stryka mej och åka hem, fast mamma och Daniel övertalade mej😉

Gick in med Zorina i 110 och bestämde mej att ”tuffa till mej” lite och våga rida bra🙂 Även på ettan😉 Vågade rida ända fram till ettan och fick ett ganska bra språng, sen var det 24,5 meter fram till tvåan, Zorina brukar va lite kort i sprången i början av banan, men inte här kan jag lova, vi fick trångt på sex galoppsprång😉 Fortsatte rida och finna framåtläge genom hela banan, även omhoppningen, hon var lite het i slutet😉 Men ville hellre rida fram än bli fast i handen och backa. Gick upp i ledning och behöll den, vinst igen!🙂 Visst, de var två låga klasser men jag är så otroligt glad för dessa vinster ändå, de ger självförtroende och energi för att fortsätta slita i vardagen. Underbart.

Kudden var återigen fin på framhoppningen, helt okomplicerad, skönt! Fick ett bra språng på ettan och helt plötsligt får han se tvåan och börjar dra! Kudden! Haha, de har han aldrig gjort förut, han brukar tuffa på i den galopp man sätter och är han nått så är han nästan lite seg, så jag blev paff kan man ju säga🙂 Blev lite tight till tvåan alltså. Trean kommer vi lite nära då han drar lite igen så han petar en bom, sen var det en linje vid läktaren intill väggen, han flyter ut och det blir lite fram på fem galoppsprång till en kombination som det då såklart bli trångt i och han petar oxen ut. Näst sista hindret är en vattenmatta ur sväng, som jag mitt pucko glömt visa honom… Så han bajsar på sig lite när han får syn på den… går fram och visar sedan hoppar han den såklart, stör mej att jag glömde visa när jag märkt han tittar lite på vatten… men men, träning var det!🙂 Och han kändes jättefin även i 110 trots någon bom ner och min miss på vattenmattan. Kul också att han taggar till lite på tävling, nu vet jag ju det åxå..😉

Bra start på säsongen helt enkelt!!🙂

DSC_8256

 

Kommentera

